Tüp bebek tedavisine ne zaman karar verilmelidir?

Tüp bebek tedavisi çocuk sahibi olamayan çiftelerin bazıları için ilk ve tek seçenek olsa da çiftlerin pek çoğunda genellikle ilk başvurulacak tedavi değildir. Yumurtlama sorunu olan ya da hafif erkek faktörü olan çiftlerde kadın yaşı, yumurta sayısı da uygunsa tüp bebek tedavisine geçmeden önce yumurtlama takibi yapılması ilk basamak tedavi olacaktır. Elbetteki bu karar verilirken infertilite süresi de hesaba katılmalıdır.  Yumurta takibi spontan siklusta yapılabileceği gibi ilaçla yumurtaların uyarılmasından sonra da olabilir. Tüpler açıksa ve sperm sayısı da uygunsa aşılama da denenebilir.  Tüp bebek tedavisi öncesinde aşılama ya da yumurta takibinin kaç ay süreyle yapılacağına doktorunuz tarafından sizin çocuk sahibi olmak istediğiniz süre, yaşınız, ek sağlık probleminiz olup olmadığına göre karar verilecektir.  Tüm bu tedavilerle sonuç alınamadığında tüp bebek tedavisine geçilmelidir.

Ancak  aşağıdaki gibi bazı durumlarda tüp bebek tedavisi ilk seçenek olmalıdır;

Menide spermin olmayıp, testisten sper alınmasının gerektiği durumlarda  (Azospermi )

Kadında tüpler tıkalıysa ya da ameliyatla alındıysa

Kadın yaşı ileri ya da yumurta sayısı azsa, vakit kaybetmemek adına

Genetik test yapılması gereken kalıtsal ailesel bir hastalık varsa

Tüp bebek tedavisinde başarının tanımı nedir?

Tüp bebek tedavisinde hedef başarı ölçütü: Miada kadar gelen, tekiz, sağlıklı gebeliktir.  Elbetteki bu sonuca kadar geçen tedavi süresince hastanın mümkün olduğunca az  ya da düşük doz ilaç kullanarak, tedaviyle ilgili bir komplikasyon gelişmeden süreci tamamlaması başarı için esastır. Tabii ki ne kadar kısa sürede yani ne  kadar az sayıda tedavi denemesiyle miada kadar gelen canlı gebelik elde edilebiliyorsa o kadar başarılıdır diyebiliriz.

Tüp bebek tedavisinde başvuru sonrası bizi neler bekliyor?

Tüp bebek tedavisi, doktorunuzu ve tedavinin yapılacağı merkezi seçmekle başlar.  Aynı şehirdeyseniz ve zaman probleminiz yoksa hemen tedaviye başlamak yerine bir ön görüşme yapmak yerinde olacaktır. Bu görüşmede doktorunuz durumunuzu belirleyip gereken test ve ek tedaviler planlar.

Eğer herşey hazırsa o zaman sizin için doktorunuzun belirlediği tüp bebek tedavi protokolüne uygun olarak çağrıldığınız günde klinğe gitmeniz gerekecektir.

Yumurtaları büyütmek için iğne kullanmanız gerekir, bu süre ortalama 2- 2,5 haftayı kapsar. İğneler genellikle hastaların kendinin yapabileceği şekilde hazırlanmıştır, ancak yapamadığınız durumlarda bir kliniğe gidip yaptırmanız gerekebilir. Tedavide kullanılan iğnelerin yapılma saati önem taşır, tüp bebek tedavisi devam ederken seçilen protokole göre tedaviye yeni iğneler de eklenecektir. Bazı durumlarda günde 3 iğne yapılması gerekebilir.

Tüp bebek tedavisinde yumurtalar belirli bir büyüklüğe  ( 17-18 mm ) ulaşınca çatlatma iğnesi verilerek  yumurtaların toplanmaya hazırlığı sağlanır. Bu iğneden 36 saat sonra da yumurtalar toplanır. Toplanan yumurtalar spermle döllenir ve ertesi gün döllenme durumuna bakılır. Embryo transferi 3. ya da 5. gün yapılabilir. Hangi gün olacağı, kaç embryo transfer edileceği hem sizin yaş ve durumunuza, embryo kalitesine , varsa daha önceki tedavilerinizin sonuçlarına göre belirlenir.

Tüp bebek tedavisinin embryo transferinden sonraki süreci yaklaşık 10- 12 günlük bir bekleme sürecini kapsar.  Bu sürenin sonunda gebelik testi yapılır ve  tedavinin başarılı olup olmadığı belli olur.