Yumurtalık kisti ameliyatı sonrası dikkat edilecekler

Yumurtalık kisti ameliyatları günümüzde genellikle laparoskopi yani kapalı yöntemle yapılıyor.  Teknik olarak, yumurtalıktaki kist kapsülü sıyrılır ve yumurtalığa zarar verilmeden sadece kist duvarı çıkartılarak operasyon planlanır. Karın içi yapışıklıkların olduğu, komplike ya da yumurtalığın alınması gereken ameliyatlardan sonra ağrı şikayeti daha fazla olabilir. Açık yani laparatomiyle yapılan ameliyatlardan sonra hastanede kalış süresi daha uzun, ağrı şikayeti daha fazla olur. İnsizyon genelde sezaryen kesisi gibi olurken bazı büyük ve komplike kistlerde karın ortasından yukarıdan aşağıya doğru yapılan bir kesiylede batına girilebilir. Böyle durumlarda tabii ki yara iyileşmesi daha gecikmeli olacaktır, yara yeri komplikasyonları da ortaya çıkabilir. Hastanın hareketleri daha kısıtlı ve ağrılı olacağından ameliyat sonrası mobilizasyon da daha gecikmeli olarak yapılabilir. Buna karşın laparoskopik yani kapalı ameliyatlar hastalar için çok daha konforludur. Hastanede kalış süresi daha kısa olacaktır. Genellikle 1 gece hastanede kaldıktan sonra hasta ertesi gün taburcu edilir. İnsizyon yani ameliyat kesisi oldukça küçük, yaklaşık 0,5- 1 cm kadardır. Göbek içinde ve karın alt bölgesinde olmak üzere 3-4 adet küçük kesi yapılmaktadır. Bu küçük insizyonların iyileşmesi çabuk olmakta ve genellikle de 2 hafta sonra hastalar işlerine başlayabilmektedirler. Laparoskopik cerrahi tıbbın her alanında olduğu gibi kadın – doğumda da hasta konforu için önemli bir katkı sağlamaktadır. Böylelikle hastanın iyileşmesi ve günlük yaşamına geri dönmesi daha kısa sürede gerçekleşir. Elbetteki her ameliyat ya da her yumurtalık kisti birbirinin aynı olmayacaktır. Ameliyatın genişliği, zorluğu, kistin iyi ya da kötü huylu olması gibi durumlar ameliyat sonrası durumu ve iyileşme sürecini etkileyebilir.

Yumurtalık kisti ameliyatından sonra karın şişliği oldukça sık görülen bir durumdur. Bu durum genellikle bağırsaklarda anestezi sonrasında oluşan  gaza bağlı olan geçici bir durumdur. Genellikle ilk 1 hafta içinde de bu şişlik giderek azalacaktır. Ameliyattan 1 ya da 2 ay sonra egzersizlere başlanırsa karın bölgesinde herhangi bir şişlik kalmayacaktır. Uzun dönemde ameliyata bağlı karında şişlik olması beklenmez. Ya da sonraki yıllarda ortaya çıkan karın şişliği bu ameliyata bağlanamaz. Ancak gözden kaçmaması gereken bir durum da ameliyattan sonra olabilecek karın içi kanama, enfeksiyon, organ yaralanması gibi nedenlere bağlı olarak da karın şişliği ortaya çıkabileceğidir. Elbetteki böyle bir komplikasyon olduğunda ateş, ağrı, genel durum bozukluğu gibi başka şikayetler de tabloya eklenecektir.

Yumurtalık kisti ameliyatlarından sonra cinsel ilişkiye başlama zamanı kendinizi iyi hissetmeniz, yapılan ameliyatın genişliği ve de doktorunuzun önerilerine bağlıdır. Eğer normal seyreden bir operasyon söz konusuysa genellikle 3 hafta sonrasında ilişkiye girilmesinde sakınca olmayacaktır. Eğer gebe kalmamanız gerekiyorsa, ya da doktorunuz tarafından sakıncalı görülüyorsa o zaman korunmanız gerekecektir. Doğum kontrol hapı kullanılması önerilebilir. Özellikle çukulata kisti ameliyatlarından sonra eğer gebelik planlanmıyorsa yeni bir kistin büyümemesi için de doğum kontrol hapları kullanılır.

Yumurtalık kisti ameliyatından sonra hamile kalınmasında sakınca yoktur, hatta geçirdiğiniz ameliyat özellikle çukulata kisti nedeniyle yapılmışsa gebe kalmanız daha da kolaylaşacaktır. Planlanan başka bir tedavi ya da doktorunuzun başka bir önerisi yoksa, genel durumunuz iyiyse , yumurtalık fonksiyonları da etkilenmemiş ve normal olarak devam ediyorsa ameliyattan yaklaşık 2 ay sonra gebe kalmayı planlayabilirsiniz.