Dış Gebelik

Dış gebelik döllenmiş bir yumurtanın rahim içi dışında bir yere yerleşmesidir. En sık tüplerde görülür (%90-95). İlk 3 ayda yaşanan anne ölümlerinin en sık sebebidir ve gebeliklerin yaklaşık % 1inde görülür. Erkek üreme hücresi olan sperm ile tüplerde birleşen  yumurta herhangi bir nedenden dolayı tüplerden rahim boşluğuna kadar olan seyahatini tamamlayamaz.

Dış gebelik, erken dönemlerde normal gebelik bulgularını taklit eder.  Adet gecikmesi, gebelik testlerinin pozitif olması, bulantı, kusmalar, memelerde hassasiyet normal gebelikte olduğu gibi dış gebelikte de görülür. Tüplere yerleşen gebelik, büyümeye başlar ve belirli bir noktaya geldikten sonra tüplerin gerilmesi neticesinde burada bir yırtılmaya ve kanamaya neden olur. Bu durum fark edilmez ve tedavi edilmez ise iç kanama sonucu anne ölümü ile sonlanabilir. Dış gebeliğin önemi buradan kaynaklanır.

Dış gebeliğin tedavisinde erken teşhis konulursa metotreksat tedavisi uygulanabilir. Bu ilaç kemoterapötik bir ilaçtır, bazı kanserlerin yüksek dozda ve birden fazla uygulanırken dış gebelik tedavisinde düşük dozda 1-2 doz uygulamak yeterlidir. Eğer tanı geç konulmuşsa ve tüpte bir yırtılma meydana gelmişse ve iç kanama mevcuttsa tek tedavi cerrahi girişimdir. Burada laparoskopi ya da açık cerrahi ile var olan dış gebelik temizlenir. Uygun vakalarda tüp korunabilir ancak bazen dış gebeliğin geliştiği tüp alınmak durumunda kalınabilir.

Yırtılmanın meydana gelmediği vakalarda eğer gerekli bazı şartlar sağlanıyorsa yakın takip altında beklenebilir.. Bu tür vakalarda beklemek hastayı cerrahi bir girişimden kurtarmakta, bu sayede hem operasyona bağlı gelişebilecek yapışıklık riski ortadan kaldırılmakta hem de tüpün alınması gibi bir komplikasyon yaşanmamaktadır. Ancak bu tedavi bir takım ciddi riskleri beraberinde getirdiğinden bu tedaviyi alacak hastalar çok iyi seçilmeli, hasta, durumu hakkında detaylı olarak bilgilendirilmeli ve bilinçlendirilmeli, iç kanamaya ait belirtiler hasta ve yakınlarına iyice öğretilerek ortaya çıkmaları durumunda hiç vakit kaybetmeden hastaneye ulaşmaları sağlanmalıdır.